Jääräpäisyys ja sitkeys tekivät .338 Lapua Magnumista maailman käytetyimmän pitkän matkan patruunan
Maailman käytetyin pitkän matkan patruuna on metsästyksessä ja kilpa-ammunnassa .338 Lapua Magnum, se on myös laajasti eri maiden armeijoiden käytössä. Miksi lapualaisesta tuli klassikko? Ja miten legendaarista patruuna yhä tuotekehitetään paremmaksi?
Maailma tuntee erilaisia klassikkotuotteita. Jokainen vähänkään autoja tunteva tietää klassisen Porsche 911 -mallin ja Ferrari Testarossan. Kalastukseen vihkiytyneet tuntevat ruotsalaisen Abun Cardinal – ja Ambassadeur -kelat. Tiedämme ja tunnemme Marimekon klassikkotuotteet.
Patruunoissa maailmanlaajuinen klassikko, legenda, on .338 Lapua Magnum. Lapuan patruunatehtaan kehittelemästä tuotteesta on tullut maailman käytetyin pitkän matkan patruuna metsästyksessä ja kilpaammunnassa. Myös eri maiden armeijat käyttävät .338 Lapua Magnumia.
Tuotteesta tulee klassikko ja legenda viimeistään siinä vaiheessa, kun se otetaan mukaan populaarikulttuuriin. Lapuan .338 Magnum täyttää tämänkin ehdon. .338 Lapua Magnum on päässyt mukaan esimerkiksi Counter Strike -videopeliin ja Arma -sotilassimulaattoriin, jossa hahmon tarkkuuskiväärin voi varustaa lapualaisella.
Patruuna on ollut mukana myös David Masonin Hirvenmetsästäjä -romaanissa (1992) kuvatun Saddam Husseinin kuvitteellisen salamurhasuunnitelman yhteydessä.
– .338 Lapua Magnum pääsi mukaan myös amerikkalaiseen NCIS Rikostutkijat -televisiosarjaan. Eräässä kohtauksessa tutkija katsoo rikospaikalta löytynyttä hylsyä ja tapailee sen nimeä. Hän lausuu ”La-puu-ah”. Tutkija kertoo patruunan olevan tarkka-ampujien suosikki, kuvailee Lapuan myynti- ja markkinointipäällikkö Erkki Seikkula.
– Kyseessä ei ollut maksettu tuotesijoittelu, vaikka se siltä saattoi näyttääkin. Päinvastoin, me olemme yrittäneet saada sarjan tuottajilta lupaa käyttää kohtausta Lapuan markkinoinnissa, mutta he eivät ole suostuneet, hän jatkaa.
Uuden kaliiperin lähtölaukaus
Lapuan .338 Magnum -patruunan historia ulottuu reilun 40 vuoden päähän. Idea patruunasta syntyi Yhdysvalloissa. Erkki Seikkula kertoo Yhdysvaltojen armeijalle aseita valmistaneen yhtiön halunneen kehittää pitkänmatkan patruunan.
– Research Armament Industries -niminen yritys aloitti Yhdysvaltojen merivoimien toimeksiannosta kehittämään pitkänmatkan tarkkuusammuntaan soveltuvaa kivääriä. Virallisesti projektissa oli tarkoituksena kehittää kivääri ja patruuna 1 000 jaardin kilpailuihin, mutta todellisuudessa tarkoituksena oli kehittää tarkkaammuntakivääri 1 500 jaardin matkalle. (Yksi jaardi on 0,914 metriä).
Aluksi ajatukset pyörivät .50 BMG ja .300 Win Mag. ympärillä, mutta .300 Winchester Magnum ei täyttänyt läpäisyvaatimuksia, joten siksi piti aloittaa uuden kaliiperin kehittäminen. Tuloksena oli uusi Wildcat -kaliiperi, jonka lähtökohtana oli .378 Weatherby Magnum -hylsystä.338 mittaan supistettu hylsy. Lopulta uuden patruunan lähtökohdaksi tuli kuitenkin .416 Rigby. Tämä hylsy supistettiin .338 mittaan, josta syntyi uusi patruuna nimeltään .338/416 tai 8,58 * 71.
Alkuperäiset komponentit eivät kuitenkaan oikein vakuuttaneet suorituskykynsä suhteen ja Yhdysvaltojen armeijan asettamien aikataulujen suhteen tuli myös kiire, joten RAI ryhtyi etsimään vaihtoehtoisia patruunan toimittajia muualta. Lapua tuli kuvioon mukaan kesällä 1984 Yhdysvaltojen edustajansa Kendall Internationalin kautta.
Lapuan patruunatehtaalla aloitettiin sekä .338/416 hylsyn että .338 -kaliiperisen kokovaippaluodin kehittäminen. Tuotekehityksessä oli omat hankaluutensa, mutta tehdas kykeni lähettämään Yhdysvaltojen armeijan koeammuntoihin oman tuotekehityksen tulokset.
Vuonna 1986 .338/416 -patruuna Lapuan luodilla ja hylsyllä voitti 1 000 jaardin laivaston kiväärikilpailun Quanticossa, Virginiassa. Siitä huolimatta Yhdysvaltain armeijan valintakriteerit menivät toiseen suuntaan. Siinä vaiheessa Lapua jätettiin enemmän tai vähemmän yksin uuden kaliiperinsa kanssa. Silti edelleen tehtaan johto päätti jatkaa tuotekehitystä.
.338 LAPUA Magnumiin kehitettiin Lapualla on hylsy, joka oli hieman erilainen kuin alkuperäinen .338/416 -hylsy. Lapua Magnumin hylsy lyheni alkuperäisestä lähes kaksi milliä ja ruutitilaakin lyhennettiin noin yhdellä millillä.
Myös hylsyn koko rakenne suunniteltiin uudelleen kestämään korkeampia pesäpaineita kuin alkuperäinen varsin alhaisille paineille suunnitellun .416 Rigbyn hylsystä edelleen muokattu hylsy olisi kestänyt. .338/416 -patruunassa 16.2 gramman painoinen luoti lähetettiin matkaan 915 metriä sekunnissa -lähtönopeudella. Erkki Seikkulan mukaan tämä hylsy oli suunniteltu noin 3 000 Barin paineelle. Lapualla uusi hylsy suunniteltiin peräti 4 200 Barin käyttöpaineille.
Näin syntyi mitoiltaan ja ominaisuuksiltaan uusi kaliiperi, joka sai nimekseen .338 Lapua Magnum.